2016/03/29

انا اليتيم بقلم زينب امين قنديل



انا اليتيم
ساعد اليتيم يوصل الي بر الأمان
اللي اتربيت في الشارع
لا مأوي ولا بيت كان نفسي ادخل
البيت وامي تقولي حبيب قلبي جيت
ياروح القلب والعين تعالي ياقلبي
وحشتني وفي حضنها تضمني
ومن الدنيا تحميني وترعيني
ومن البرد تدفيني وبابا يقولي
عامل ايه يابني ويدعيني الي
الصلاه وحب رسولي وديني
ويطبطب عليا ويقولي انت
فرحتي يابني اللي رايحه واللي
جايه في الدنيا ديه ولو غلط
ينادي عليا ويقولي يابني مش عيب
اننا نغلط المهم اننا نستفيد من الغلط
لكن ياخسارة اتولد لا لقيت اب ولا ام
اتيتمت من وانا صغير وما لقيت
حد ينصح
ولاي حد يدين ولا افهم
منه الصح ولا الغلط
اتمرمت في الدنيا وتعبت كتير
وما لقيت حد في الدنيا عنده ضمير
ولا حد من غدر الزمان يحميني
والله يادنيا تعبت من الناس
اللي ما عندهم احساس. عشان
يعاملوا اليتيم بحب واخلاص
دا الرسول وصاكم علي اليتيم وقال
انا وكافل اليتيم في جنه رب العالمين
واشار بأصبعيه السبابه والوسطي
واعمل خير تلقاه في دنياتك
وحياتك ساعتها تتملي عليك
بفرح ازرع في طفل يتيم تلقاه
في ابنك لما تكبر يرعاك
ولا يوم ينساك دا الحب
نعمة من عند الله سبحانه وتعالي
زي ربك عمره ما في ينسانا
. علي طول ويانا ساعة ما بندعيلوا
يلبينا ما هو اللي خلقنا ولا عمره ينسانا
وصانا علي اليتيم لاجل ما نرعاه وهو
يرانا ويرحمنا زي ما رحمنا طفل يتيم
وقت الديق يكون نور في الطرق
زي الرسول كان بيضئ الطريق لكل
محتاك ولا عمره قفل باب في وش
انسان عشان كدا بكت
عليه كل المخلوقات
وطلب من رب العالمين
يشفع لينا يوم الموقف العظيم
نصرك الله يامحمد ياخير خلق الله
يافرحه للمهداه مع انك كنت يتيم
حبك رب العالمين وحبب
كل الناس فيك اجمعين
يارب تفرح كل يتيم زي ما فرحت
محمد ختام المرسلين بقلم الشاعرة زينب امين قنديل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات