2015/11/28

فراشتي ==== بقلم / محمد عبدة

بقلم / محمد عبدة
///////////////////
فراشتي
...............................................................................
كان في الأصل...

"
"
كنت دإيما علي نفسي منطوي
كنت بحبك كتير بالقوي
ولما كنت م الدنيا بخاف
كنت بلاقي في حضنك أمان
ولو سالوني ميت سؤال
مكنتش بلاقي جواب
ما أعرفش أردد الأ الشهادة
غير بس وقت الأذان
كنت فاشل
كنت فاشل إني أحب
وكنت فاشل إني أعيش
وكنت فاشل في الجراح
وفاشل حتي في الخيانة
وكنت فاشل إني أخونك
بس الفشل في خيانتك
ده أكبر نجاح
قولت جايز يوم هفكر
وغني هقدر ع الهموم
انتي حبك أذان وكبر
وصلاة بتتكرر كل يوم
ولما السادة معاكي سكر
يبقي لأزم خلاص نصوم
والمغرب أذن الله واكبر
والفطار حب يدوم
أحتارت فيكي في المشاعر
وأحتار معاكي كل الكلام
عمري ما كنت في حياتي شاعر
بس حبك دكتور علام
كان نفسي أسالك سؤال
لما الدمع بينا سال
لما يكون معاكي الطريق
ذكرا أجمل من الخيال
أحنا لية متفرقين
طب لية غاويين رحال
طب لية م البداية قربنا
ونرجع تاني للسؤال
الحب مش كلمتين
ولا كلمة أصلها حرفين
الحب وهب لينا روح
عشنا بيها وأحنا ميتين
وكالعادة بعد الغياب
الروح الواحده بقت أتنين
لا أستني أسمع
ده الأجسام أفترقت
والأرواح عايشين
أجي الوم الدنيا
ولا الوم السنين
ولا الوم القدر
يا لحن بغنوتين


 ////////// المشهد الثالث //////////

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات